25.01.2014

Soğan kokulu bir sabah...


Hani yolda yürüken bile duyduğumuz pişen yemek kokuları vardır.. Şu insanı rahatsız eden, olmadık yerlerde burna dolan kızarmış soğan kokusu... Bu kokuyu duyduğumuz an yanımda olan arkadaşlarımın midesi bulanır genelde ama bana sıcak ve mutlu bir yuvayı anımsatır nedense. Bilinçaltıma yer etmiş çocukluğumun unutulmaz anılarından..

Haftada bir-iki kez annanemin evine gittiğimiz anları dünyaya değişmezdim çünkü en çok annanemin yemeklerini severdim.. O günlerden geriye bu değişmez koku, herbiri kendi dünyasını daha yaşanılır hale getirmeye çalışan, ama yine de her ramazan ve kurban bayramında o evde birleşmeyi ihmal etmeyen akrabalar ve diğer yarısını kaybetmiş annanemin sürekli yatıyor olduğu küçücük odası kaldı. Küçükken herkes hayatından çok mutlu, kimsenin derdi tasası yok, sorumluluğu yok, stresi yok, ekonomik sıkıntısı yok, hatta hepimiz sonsuza dek yaşayacağız sanardım. Çünkü her bayramda yaşanan o birleşme, insanların sadece güzel şeylerden konuşması ve bana sürekli para vermesi benim minicik dünyamda bu kanıya varmam için yeterliydi. Telli telli şarkısında herkesin bildiği çarpıcı bir lirik var ya hani: Yenik düşüyor her şey zamana.. Biz büyüdük ve kirlendi dünya. Aslında hep kirliydi ve giderek daha da kirleniyor. Ama büyüdükçe farkına varıyoruz işte. Ne yazık... 

Bu sabahsa içimde garip bir mutluluk var. Soğan kokusundan mı kaynaklı acaba? Annanemi çok özledim...

O kadar soğan soğan dedim ya, daha fazla uzatmadan bu sabah bana bu nostaljik mutluluğu yaşatan kiş tarifimi yazayım artık..

Soğanlı Kiş

(5-6 kişilik)


Malzemeler:


Tart hamuru için:

1 1/4 su bardağı un (ben tam buğday unu kullandım, gayet güzel oldu:))
1/2 çay kaşığı tuz
125 gr (8 yemek kaşığı) tereyağı (soğuk olmalı)
1/4 su bardağı soğuk su

Dolgu için:

2 büyük boy soğan (piyazlık doğranmış)
1,5 yemek kaşığı zeytinyağı
1 büyük yumurta
1/2 su bardağı krema
tuz, taze çekilmiş karabiber


Yapılışı:


Öncelikle taban için tart hamurunu hazırlamamız gerekiyor. Un ve tuzu bir kapta karıştırın. Tereyağını küp küp kesip karışıma ekleyin. Tereyağının soğuk olması ve karışımın soğuk olarak hazırlanması çok önemli. O sebeple karıştırma işini elinizle değil de mutfak robotunda veya bir hamur blenderı ile yapmanızı tavsiye ederim.

Hamur Blenderı

Tereyağla unu çok değil 10 sn kadar karıştırdıktan sonra (tereyağ parçaları yine farkedilir kalacak) soğuk suyu ekleyip hamurun yapışmasını sağlayın. Aslında bu işlem mutfak robotlarının hamur yoğurma aparatıyla çok kolay ve pratik oluyor. Ancak elle de muntazam bir hamur elde edebilirsiniz.


Su ile karıştırma işi de 30 sn kadar sürecek çok fazla değil. Hamurun sert, katı kalması gerekiyor. Eğer tarifteki su miktarı yetmezse 1 çay kaşığı olmak suretiyle su ekleyerek yoğurmaya devam edebilirsiniz.Tüm karışım homojen ve elde dağılmayan hamur halini aldıktan sonra, hamuru tart kalıbı büyüklüğünde oklava yardımı ile açın. Oklavayla açarken hamur yapışırsa, altına ve üstüne biraz un serpiştirmeniz gerekebilir. Daha sonra tart kalıbına yerleştirin. Streç film ile kaplayıp buzdolabına koyun.



Fırını 190 dereceye ayarlayın.

Tart hamurumuz dolapta soğurken iç dolguyu hazırlıyoruz.

Büyükçe bir tavada zeytinyağını kızdırın, piyazlık doğranmış soğanları hafif karamelizeleşmeye başlayıncaya kadar pişirin. (Renginin sarılaşmaya başlaması yeterli.) Bir karıştırma kabında krema, yumurta, bir tutam tuz ve bir tutam karabiberi karıştırın ve içine pişmiş soğanları ekleyin.
Bu karışımı tart kalıbına döküp fırına verin.


Üzeri kızarıncaya kadar pişirin. Yaklaşık 30-35 dk kadar pişme süresi oluyor. Afiyet olsun. :)



Hiç yorum yok :

Yorum Gönder