20.01.2014

Sebze Stok- Nam'ı diğer ev yapımı sebze suyu


Sebze stoğun varlığını öğrendiğimden beri özellikle çorba ve sebze yemeklerini stoksuz yapamaz oldum. Marketten aldığımız o içinde ne olduğu belli olmayan dolu dolu katkı maddesi fışkıran bulyonları kullanmayalı çook uzun zaman olmuştu zaten. Sebze stok en kolay olanı olsa da tavuk ve et stoklar bazı yemekler için daha lezzet verici oluyor aslında. Ama ben üşengeçliğimden en sık sebze stok yapıp en sık onu kullanıyorum. Bir çok tarifimde de bu sayfaya çokça dönüş yaptıracağım. E bir de hazır kış mevsimindeyken bol bol STOKlamakta fayda var. Çünkü temel malzemelerimiz en yaygın kış sebzeleri.


Sebze Stok Yapımı

Malzemeler

1 adet irice soğan (küçükse 2 adet daha iyi olur)
1-2 adet havuç (küçükse 2 büyükse 1:))
1 top orta boy kereviz veya 3-4 uzun kereviz sapı
4-5 taze kekik yaprağı (opsiyonel) 

Sebze stoğun aromatik bazını bu malzemeler oluştursa da evinizde dolapta tek tük kalmış birçok sebzeyi de bu baz malzemelere ek olarak kullanabilirsiniz.  Kekik yapraklarını koymasanız da olur mesela, onun yerine defne yaprağı, maydanoz sapı, sarmısak, veyahut tane karabiber gibi ot, baharat çeşitleri de olur. Yalnızca pancar, karalahana gibi kırmızı-mor renkli sebzeler konulmaması gerekiyor. Onun dışında kullanabileceğiniz aklıma gelen diğer sebzeler pırasa, beyaz lahana, mantar oldu. Ama soğan, havuç, kerevizsiz ol-mazz. :) Ben klasik stoğumdan vazgeçemiyorum ve size onun tarifini veriyorum.

Önemli Not!! Tüm aromaların dengeli bir şekilde dağılması için her sebzeden aynı oranda koymanız gerekir. Bu da yaklaşık yukarıda verdiğim ölçülere tekabül ediyor. Tabii ki yine de farklı oranlarda da kullanılıp farklı tatlar yaratılabilir. E mutfağımız zaten daha çok farklı keşifler için var. Dimi ama?




Yapılışı

Bu işin en güzel yanı, itiraf ediyorum sebzeleri gelişigüzel doğramanızın yeterli olduğu. Müsait bir zamanınızda kesip kesip atarsınız suyun içine, orta-kısık ateşte tencerenin kapağı açık olacak şekilde pişmeye bırakırsınız. Pişme süresini ne kadar uzun tutarsanız o kadar koyu renkte ve kıvamlı olur. Ama bu sürenin normali 1 saat. Özetle, tüm sebzeleri doğrayıp tencereye attıktan sonra üzerini biraz geçecek kadar su ekleyip 1 saat kadar ağzı açık şekilde orta ateşte pişirdikten sonra sebze suyunuz hazır.









Yeşile çalan, koyu renk almış sebze suyunu süzdükten sonra küçük bardaklara veya buz kalıplarına doldurup buzlukta dondurun, yemek yapmadan 1-2 saat önce çıkarın ve güle güle kullanın :)


E geri kalan pişmiş sebzeleri ne yapacağız peki? Dediğinizi duyar gibiyim.  Güzel soru :) Ben genelde üzerine biraz limon-zeytinyağı-sarımsak karışımı döküp garnitür niyetine hatta bazen ana öğün olarak bile yoğurtla beraber tüketiyorum. Hem light hem lezzetli... Şimdiden afiyet olsun :)

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder