26.06.2015

En sağlıklı kahvaltı alternatifi: Yulaf Lapası (Porridge)


Edinburgh'daki ilk aylarım çevremdeki herkese, her şeye, tüm farklılıklara, benzerliklere dikkat etmekle geçti. O zamanlarda en çok ilgimi çeken karakterlerden biri ise eski yurdumda aynı katta kaldığım Avusturalyalı bir kızdı. Daha doğrusu kadın, hatta ayıp olacak ama teyze de diyebilirim. Neyse ismi ile hitap edeyim en iyisi, Harriet. Yaşını hiçbir zaman söylemedi ama en az 45-50 yaşlarında olduğunu tahmin ediyorum kendisinin. Gerçi bir 60 rahat gösteriyor. Yok yok 60 değildir ya?! Buraya doktora değişim programıyla bir yıllığına gelmiş Harriet. Doktora konusu Kaptan James Cook'un maceraları ile ilgili sofistike bir şeydi ama detayını unuttum yalan söylemeyeyim şimdi. Özet olarak sanat tarihi diyelim.

Harriet'in karakteri ile ilgili bir destan yazabilirim buraya inanın. Ben böyle ilginç bir insan görmemiştim daha önce. Yurtta sohbeti en keyifli insanlardan biriydi ama. Hatta itiraf edeyim odada canım sıkıldığında mutfağa gitsem Harriet'i görsem de ilginç muhabbetler yapsam diye düşündüğüm anlar da oldu bazı bazı. Zaten o da sürekli mutfakta takılırdı sosyalleşmek için. Hiç unutmuyorum bir gün örgü örerken gördüm onu mutfakta. 20li yaşlarının başındaki bebe Çinliler etrafa yağları sıçrata sıçrata chili kızartırken Harriet sakince koltukların birine oturmuş örgü örüyordu. Hatta daha çok dantelimsi bir şey. Dayanamayıp sordum. "Hayırdır yeni hobi mi edindin?" Evet örgü topluluğuna üye oldum dedi. Okulda bir de örgü topluluğu varmış! Baya şaşırmıştım duyduğumda. :)  Topluluktaki insanlar her hafta bir gün bir kafede toplanıp beraber sanatlarını icra ediyorlarmış.  Harriet de bir dantel modelini bir türlü beceremeyip 3-4 defa bozup bozup yeniden denemiş, bana onu anlattı. O akşam da kafe organizasyonundan geliyormuş zaten. Baya sakinleştiriyormuş onu cafede oturup örgü örmek. Daha sonra Viski topluluğunun bir organizasyonunda, çok çok daha sonra ise bir okul gezisinde gördüm onu.

Harriet tüm ilginçliklerinin yanında, beni yulaf lapası ile tanıştıran insan. Her sabah aynı saatlerde mutfakta karşılaşırdık onunla. Ben burda bulabildiğim tek çeşit beyaz peynir ile Türk usulu kahvaltımı hazırlarken o sadece yulaf ve sütten oluşan porridge'ini yer ve sade kahve içerdi. Ne zevksiz bir kahvaltı şekli diye düşündüm itiraf edeyim. Daha sonra fark ettim ki neredeyse İskoçya'da herkes kahvaltıda porridge yiyormuş. Ne zevksiz millet diye düşündüm. Güzelim beyaz peynir, zeytin, domates üçlüsü varken hangi kahvaltı daha cazip gelir ki insana?


Aradan birkaç ay geçti, yurt değiştirdim; Harriet'i sonraları pek görmedim ve artık dayanamayıp şu yulaf lapasından bir sabah denemeye karar verdim. Tabi sadesi hiç ilgimi çekmediğinden hazır satılan aromalı küçük poşetlerden aldım bir tane. Su veya süt ekleyip mikrodalgada 2 dakika ısıtıyorsunuz, porridge hazır! Aromalısı fena değildi ama benim kahvaltı zevkim için hiç uygun değildi.

Çok olmadı, daha 1 ay önce hayatımda ilk defa 5 günlük bir detoks programı uyguladım ve her sabah kahvaltıda porridge yemem gerekiyordu.Üzerine 3-4 tane kuruyemiş, 1 porsiyon meyve, tarçın, kakao gibi tat vericilerden koymak gerekiyordu sadece. Önce elmalı-tarçınlı-cevizlisini denedim baya güzel geldi. Sonra çeşitlendirdim malzemelerimi. Badem, çilek, hindistan cevizi, ananas, mango, fındık vs. ile süsleyip değişik tatlar yarattım. VE artık ekmek tüketimini de haftada 1e indirmeye karar verdiğimden porridge'in müptelası oldum! Bu duruma kendim de inanamıyorum gerçekten. Son 1 aydır kahvaltıda yalnızca porridge yiyorum. Bu sabah uzun zamandan sonra ekmek yedim ve porridge'i özledim! Tuhaf insanları gözlemleye gözlemleye kendim de enteresan bir tip olup çıktım sonunda sanırım.


Ama şu da bir gerçek ki... Yulaf lapası görüp görebileceğiniz en sağlıklı kahvaltı biçimi. Çoğu diyetisyen ve sağlık danışmanı sabahları porridge yemeyi öneriyor. Herkesin damak zevki farklı ama ben kendimce rutine bağladığım yulaf lapası tarifini vereyim:

Yulaf Lapası (Porridge) Tarifi

Malzemeler:

3 yemek kaşığı yulaf ezmesi
Yarım su bardağı laktozsuz süt (vegan opsiyon için badem veya soya sütü)
Yarım su bardağı su

Üzerine:
1 porsiyon taze veya kuru meyve (ananas, elma, muz, çilek, yabanmersini, frambuaz, mango, hurma.. vb)
Yarım avuç kadar çiğ kuruyemiş (ceviz, badem, fındık, kabak çekirdeği içi vb.- sıcak tavada yağsız kavrulmuş olursa çıtır olur tadından yenmez :))
Tarçın, kakao, hindistan cevizi, muskat gibi lezzet veren alternatiflerden biri veya birkaçı
Yarım tatlı kaşığı fıstık ezmesi veya badem ezmesi veya hindistan cevizi yağı

Yapılışı: 

Yulaf ezmesi, su ve sütü orta ateşte karışım lapalaşana kadar pişirin. Eğer yağ veya ezme alternatiflerden birini ekleyecekseniz pişmeye yakın içine karıştırın ve 1 dk sonra ateşten alın. Üzerine doğranmış meyve, yağsız kavrulmuş veya çiğ kuruyemişlerden, tarçından kakaodan zevkinize göre ekleyin. Bu malzemeleri içine de karıştırabilirsiniz pişirirken. Ama ben üzerinde daha çok seviyorum. Karışım çok katı gelirse piştikten sonra üzerine1-2 yemek kaşığı süt gezdirebilirsiniz.

Süslemek için: kakao çekirdekleri, chia tohumu, keten tohumu, hindistan cevizi kurusu koyulabilir.
Tatlandırmak isterseniz: 1 tatlı kaşığı bal/agave şurubu/akçaağaç şurubu/hurma şurubu/toz şeker (son tercihiniz olsun bu:)) *Tatlandırıcı kullanırsanız aşırı tatlı tadı kesmek için 1 tutam deniz tuzu da eklenebilir.


Sevdiğim karışım örnekleri:
Elma-tarçın-ceviz (Elmayla tarçını karıştırıp yağsız tavada yumuşayıncaya kadar pişirmeyi de deneyin. Nefiss oluyor. )
muz-tarçın-fındık
Mango-hindistan cevizi yağı-fındık
Ananas- kavrulmuş hindistan cevizi-chia tohumu
Yabanmersini-badem-badem ezmesi-tarçın
Çilek-kakao-akçaağaç şurubu-chia tohumu
Hurma-kakao-tarçın-hurma şurubu-ceviz

Not: Bazen chia tohumunu üzerine serpiştirmek yerine yulafla beraber de pişiriyorum. Sıvı içinde bulununca şişip jelleşen bir tohum bu. Sağlığa faydaları da say say bitmez. Ama Türkiye'de oldukça pahalı. Yurtdışından bir yerden ucuza temin etme şansınız varsa aklınızda bulunsun.




Hiç yorum yok :

Yorum Gönder